VVIP Yang Terhormat

8.10.12

PETUA : MUDAHNYA DI DAPUR 03


1. Kerepek kembali rangup
Kerepek kentang atau biskut kraker yang lemau atau masuk angin memang tidak sedap untuk dimakan tetapi ingin dibuang terasa sayang. Apa yang boleh dilakukan ialah panaskan dulu ketuhar sehingga 300 F. Serakkan kerepek dalam satu lapisan saja di atas dulang pembakar dan bakar selama 5 minit. Sejukkan kemudian baru simpan dalam plastik atau bekas kedap udara.

2. Jus lebih banyak
Bagi mendapatkan perahan jus limau yang banyak, sebelum diperah panaskan dulu limau tersebut selama 15 saat dalam ketuhar gelombang mikro. Bawang putih juga akan lebih mudah dikupas jika dipanaskan selama 15 saat di dalam ketuhar.

3. Doh tidak melekit
Ketika menguli doh untuk membuat roti dan sebagainya, JANGAN letak tepung pada tapak tangan. Sebaliknya lumurkan tangan dengan minyak zaitun bagi mengelakkan doh melekat.

4. Kacang tak mendap
Jika resepi kek anda mengandungi kekacang, panaskan dulu kekacang tersebut ke dalam ketuhar. Kemudian disalut dengan tepung sebelum dimasukkan ke dalam adunan kek. Dengan cara ini kekacang tersebut tidak mendap di bahagian bawah acuan.

5. Saleri kekal segar
Cara terbaik menyimpan batang seleri dalam peti sejuk ialah dengan membungkusnya dengan foil aluminium. Ia akan kekal segar hingga seminggu.

Sumber : Utusan Malaysia

Selamat mencuba!




Cuba ini juga:

19 comments:

  1. Replies
    1. KA: hihi..sama2. Ibu2 mcm kita ni mmg minat kan. ;-)

      Delete
  2. kepek? tak sempat lemau pun. hehehe

    ReplyDelete
  3. e'eh...lieya paling suke petua no 1 tu...sebab mmg selalu jadi mcm tu.....kang terus2 jek buang...lepas ni leh la cube kan.....

    ReplyDelete
  4. AJ baru tau pasal no 1 tu....
    Hehehehe....
    Thanks, nice sharing ni...

    ReplyDelete
  5. bagus petua ini..lebih bagus untuk mereka yg rajin ke dapur..hehehe..

    ReplyDelete
  6. em, petua untuk daun saleri tu boleh guna untuk sayur2 lain x?...

    ReplyDelete
  7. Banyak info ni...slalu klu kerepek lemau...tong sampah lerr jawabnya...sekarang tidak lg...hehe..tq sis

    ReplyDelete
  8. Bagusnya semua petua tu...tak sangka plak panaskan oren dlm microwave bleh dpt banyak jus..

    ReplyDelete
  9. Slalu klu lemau sy buang je dlm tong sampah...skrg tidak lg...hehe...tq sis

    ReplyDelete
  10. Banyak info ni...slalu klu kerepek lemau...tong sampah lerr jawabnya...sekarang tidak lg...hehe..tq sis

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Kepada kawan-kawan yang sudi ke mari,
Jangan segan-segan utk singgah lagi,
Ke blog yang tak seberapa ini.

Salam sayang dari A Wife♥A Mummy♥A Daughter.. ^_^

Half Purple and Blue Butterfly
 

Copyright © 2012 Reserved to A Wife ♥ A Mummy ♥ A Daughter
Design by kinara kinatara