VVIP Yang Terhormat

11.3.13

TAHUKAH ANDA : MENGAPA BISKUT YANG DIJUAL BERLUBANG?



Secara jujurnya, saya tak pernah membayangkan atau terpikir kenapa biskut-biskut yang di beli berlubang-lubang. Pada jangkaan, mungkin kerana style, rekabentuk mesin atau trademark. Tapi, biskut berjenama apapun mesti berlubangkan? Biskut Cream Crackers ke, Biskut Marie ke, segala biskut la senang cakap..mesti berlubang kan. Korang perasan tak?

Pencarian hari ini menunjukkan bahawa biskut-biskut ini dibuat berlubang bukanlah kerana suka-suka. Namun ianya adalah kerana untuk memastikan biskut-biskut ini masak secara rata. Kalau diikutkan, biskut ini akan mengeluarkan wap/haba. Tanpa lubang-lubang ini, biskut akan mengelembung dan membuatkan biskut kelihatan buruk. Selain itu, dengan lubang-lubang ini, biskut akan lebih rangup.

Kalau lubang-lubang biskut ini dibuat terlalu dekat menyebabkan biskut akan menjadi sangat keras dan kering kerana terlalu banyak wap yang keluar. Kalau terlalu jauh, gelembung yang hodoh akan muncul.

Credit : Anugerah Cinta
 
Footnote : Entry auto-publish. Sedang menyiapkan urusan kerja. Akan cuba balas jejak korang. Happy Monday!

31 comments:

  1. Laaaaaa.....
    AJ baru tau arini...
    hehhhehe...
    Thanks for this info kak... =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..akak pun baru tau, kalau x mmg langsung xtau kot

      Delete
  2. baru tau....
    ingat kan trend biskut mesti lubang2

    ReplyDelete
  3. Oooh baru tau....selalu tau makan biskut jak...hehe thanks kongsi info....

    ReplyDelete
  4. cakap pasal biskut ni, 2-2 biskut ni MQ suka... tambah satu lagi biskut jagung... aduhhh sedapnya....

    ReplyDelete
  5. tak penah fikir..pcl ngap terus jer mcm tu....gelojoh bila mkan biskut eh !

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..sama jugaklah.
      x pernah terlintas pun kan

      Delete
  6. Oo baru ku tau..
    Igtkan mmg design nya gitu
    Utk cantek2 je
    Hehhf

    ReplyDelete
  7. OOO..BARU TAU. thank bagi tau yer.

    ReplyDelete
  8. owhhyeke, ehehe, sye pong baru tau harinie :D thx akak for sharing dis info..heeeee ^_______^

    ReplyDelete
  9. dulu kalau buat kuih yang kalau 4 segi atau bulat gitu memang mak suruh cucuk ngan garfuler...

    ReplyDelete
  10. ohh, baru tau :D tapi kalau biskut Tiger macam mana pula? hehe :D

    ReplyDelete
  11. terima kasih akak untuk info ni.. Ros pun tak pernah terfikir.. hihi.. baru perasan yang biskut tu berlubang.. hihihi

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Kepada kawan-kawan yang sudi ke mari,
Jangan segan-segan utk singgah lagi,
Ke blog yang tak seberapa ini.

Salam sayang dari A Wife♥A Mummy♥A Daughter.. ^_^

Half Purple and Blue Butterfly
 

Copyright © 2012 Reserved to A Wife ♥ A Mummy ♥ A Daughter
Design by kinara kinatara