VVIP Yang Terhormat

27.2.13

PERKEMBANGAN FETUS: 20 MINGGU


Anda sudah menjalani setengah dari seluruh kehamilan. Kehamilan di minggu ke 20 ini adalah saat yang tepat bagi anda untuk menikmati kehamilan anda karena selain anda sudah terbiasa dengan gaya hidup yang lebih sihat anda juga sudah boleh mula berkomunikasi dengan bayi anda di dalam.

Komunikasi pada bayi yang belum lahir pada dasarnya adalah untuk lebih menjalin hubungan ikatan antara orang tua dan bayi dan belum dapat dipastikan secara ilmiah bahawa bermain bersama bayi dalam kandungan anda akan membuat bayi dalam kandungan lebih pintar setelah bayi lahir.

Bayi yang sudah memasuki akhir trimester ke 2 atau di awal trimester ke 3 sudah mulai dapat mendeteksi suara yang ada disekitarnya, terutama suara ayah dan ibunya, kerana bayi setiap hari sudah sering mendengar pada saat ayah dan ibunya sedang berbicara. Ada beberapa pendapat yang menyatakan bahawa dengan memperdengarkan muzik terutama muzik klasik pada saat bayi masih di dalam kandungan dapat membuat bayi akan lebih tenang ketika sudah lahir dan memang setelah bayi lahir kemudian diperdengarkan muzik klasik yang sama tersebut, bayi akan lebih tenang. Hal ini terjadi karena bayi sudah terbiasa mendengarkan musik dengan tempo yang tenang yang selama ini dia sudah kenal dan musik inilah yang membuatnya relaks. Selain memperdengarkan muzik memang dianjurkan untuk memulai bercanda dengan bayi yang anda kandung mungkin akan terlihat aneh tapi hal ini dapat membuat hubungan orang tua dan bayi terjalin..

Pada minggu ke 20 ini perkembangan vital pada bayi sudah hampir selesai, di minggu selanjutnya hanya perkembangan fungsinya menjadi lebih sempurna untuk dipersiapkan melihat dunia. Jantung bayi anda sudah bekerja semakin baik. Apabila bayi berjenis kelamin perempuan maka dibulan ini rahim bayi sudah mulai berkembang dan sudah menghasilkan 6 juta sel telur pada indung telurnya (ovarium) tapi jumlah ini akan menurun pada saat bayi dilahirkan menjadi sekitar 1 juta sel telur.

Kaki bayi anda sudah berkembang baik dan anda sudah mulai merasakan tendangannya. Indera pendengaran, pengelihatan, indera perasa dan penciuman sudah mulai berkembang. Berat badannya 300-400 gram dengan tinggi badan 25-26 cm di minggu ke 20.

Gambar terbaru mak yong. Hehe =)

Footnote : Syukur alhamdulillah. Dah terasa pergerakan baby, menendang2 dlm perut ni ha. Betapa besarnya kuasa Allah SWT. Subhanallah...nak tau jantina baby? Biarlah rahsiaaaa... =)

25 comments:

  1. comel je.... Tak sabar nak scan lagi this week...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kdg2 perut ni nmpk besar, kdg2 nampak kecik. minggu depan puns saya check-up appointment, nk scan tgk baby. tak sabar kan. hehehe

      Delete
  2. wahh akak cantik sgt walaupun tgh berbdn dua..semoga baby n akak sihat2 sja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ishhh..akak tgk mcm biasa je dik. hehehe. mekasih ye dik atas doa :)

      Delete
  3. moga both mummy and baby sihat ye

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. thihihi..mane ade wak. saya biasa je la, masih mcm sebelum preggy jugak

      Delete
  5. waaa... tahniahh.. hehe.. anak ke3 la ye.. hehe

    ReplyDelete
  6. epi je yer sue, hehe...syukur tengok sue and baby pun ok, semoga semua nya ok sampai baby lahir nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah orga. semoga dipermudahkan segalanya hinggalah selamat bersalin. thanks ya!

      Delete
  7. Cantiknya akak.. Baby sihat mak sihat. Syukur.. Jaga diri ye kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. seri ibu mengandung kot, tp akak tgk biasa je.
      alhamdulillah, so far so good.
      hrp semuanya selamat dan sihat sentiasa.
      thank baby comel!

      Delete
  8. berseri aje sue :)
    boleh byg momen bby menendang tu
    sbb pernah rasa perut mmber ;)
    tc ye

    ReplyDelete
  9. dulu masa dok try nak ngandungkan Aleesya. setiap kali tengok perut org ngandung gerak gerak je. terasa sampai ke lubuk hati. bila dah ngandungkan dia. tak sabar nak rasa dia bergerak. punyalah kemaruk nak tunggu time baby gerak.

    lebih teruk dari org ngidam tau.

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Kepada kawan-kawan yang sudi ke mari,
Jangan segan-segan utk singgah lagi,
Ke blog yang tak seberapa ini.

Salam sayang dari A Wife♥A Mummy♥A Daughter.. ^_^

Half Purple and Blue Butterfly
 

Copyright © 2012 Reserved to A Wife ♥ A Mummy ♥ A Daughter
Design by kinara kinatara