VVIP Yang Terhormat

14.6.12

'Sudden Infant Death Syndrome'

"Salam sahabat,
Aryaan disahkan meninggal dunia akibat Sudden Infant Death Syndrome. Kami sedang dalam perjalanan ke Gombak. Akan ke rumah sebentar dan terus ke masjid menguruskan Aryaan. Solat jenazah di Masjid Ar-Rahimah, Taman Greenwood. Pengebumian sama ada di Tanah Perkuburan Taman Selaseh Fasa 2. Kami akan selesaikan hari ini juga. Bergantung kepada perbincangan dengan pihak masjid, plan pengebumian selepas solat Asar. Semoga Allah memudahkan perjalanan terakhir Aryaan ini."

IMRAN


'Sudden Infant Death Syndrome' (Kematian Mengejut)

As the name implies, SIDS is the sudden and unexplained death of an infant who is younger than 1 year old. It's a frightening prospect because it can strike without warning, usually in seemingly healthy babies. Most SIDS deaths are associated with sleep (hence the common reference to "crib death") and infants who die of SIDS show no signs of suffering.

While most conditions or diseases usually are diagnosed by the presence of specific symptoms, most SIDS diagnoses come only after all other possible causes of death have been ruled out through a review of the infant's medical history, sleeping environment, and autopsy. This review helps distinguish true SIDS deaths from those resulting from accidents, abuse, and previously undiagnosed conditions, such as cardiac or metabolic disorders.

When considering which babies could be most at risk, no single risk factor is likely to be sufficient to cause a SIDS death. Rather, several risk factors combined may contribute to cause an at-risk infant to die of SIDS.
Most deaths due to SIDS occur between 2 and 4 months of age, and incidence increases during cold weather. African-American infants are twice as likely and Native American infants are about three times more likely to die of SIDS than caucasian infants. More boys than girls fall victim to SIDS.
Other potential risk factors include:
  • smoking, drinking, or drug use during pregnancy
  • poor prenatal care
  • prematurity or low birth weight
  • mothers younger than 20
  • tobacco smoke exposure following birth
  • overheating from excessive sleepwear and bedding
  • stomach sleeping
Sumber : KidsHealth

Footnote: Semoga arwah aryaan dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan org2 beriman. Sama-samalah kita doakan agar daddy dan bondanya tabah hadapi dugaan ini. Ini adalah ujian dan dugaan yg maha hebat buat mereka berdua. Ujian kita bagaimana pula... :'(

13 comments:

  1. Semoga Allah merahmati rohnya dan mengurniakan kesabaran kepada ibu bapanya..

    ReplyDelete
  2. Al Fatihah ...semoga Aryaan tenang di sana

    ReplyDelete
  3. akak pun terbaca kisah ni di metro,... kekadang risau nak tinggalkan anak pada penjaga, tapi apa daya kita, kita pun ibu bekerja, tapi dah disahkan bukan salah sesiapa malah anak kecil ni meninggal kerana kematian mengejut, innalillah...

    ReplyDelete
  4. Itu ketentuan Allah. Kita yang masih di sini pun entah bila masanya. Al-fatihah buat adik Aryaan dan salam takziah buat keluarganya

    ReplyDelete
  5. anak bwh setahun mmg kena extra care. tapi allah yg tentukan semua

    ReplyDelete
  6. ABE NAZRI: moga2..amin

    LIZA RAZAK: al-fatihah. semoga arwah baby damai di sana

    ReplyDelete
  7. MAMA EMA: al-fatihah. sama2 kita doakan utk arwah dan keluarganya

    KAK WAHIDA: sama la kak. saya pun dpt berita ni sedih sgt. smbl driving tu menangis je. :'(

    ReplyDelete
  8. ABG AJAK: al-fatihah. sama2 kita doakan utk arwah dan keluarganya

    ReplyDelete
  9. AIMANIMAN: ye kak. masa anak saya kena jangkitan rotavirus tu pun dpt jangkitan dari taska. trs saya trauma nk anta ke taska smpi skang ni. tp semua itu ketentuan Ilahi. nak xnak, kita kena redha. yg pergi tetap pergi, yg msh hidup ni perlu teruskan kehidupan.

    ReplyDelete
  10. EMPAYARUTAMA: yup. jodoh, ajal, maut semua itu di tangan Tuhan. kita hanya mampu merancang, tp Dia yg menentukan segalanya.

    BABY(MAMA AMANA&ARIEF): yes dear. anak2 di bwh umur setahun mmg perlukan penjagaan yg sgt rapi. tapi segalanya tlh Allah aturkan. semoga keluarga arwah tabah dan sabar hadapi dugaan yg maha hebat ini. al-fatihah

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Kepada kawan-kawan yang sudi ke mari,
Jangan segan-segan utk singgah lagi,
Ke blog yang tak seberapa ini.

Salam sayang dari A Wife♥A Mummy♥A Daughter.. ^_^

Half Purple and Blue Butterfly
 

Copyright © 2012 Reserved to A Wife ♥ A Mummy ♥ A Daughter
Design by kinara kinatara